18 Ogos 2009

Husna is having fever...

husna demam.... :( mama risau, susah hati sangat!!
ari ahad pagi, dah bawa dia jumpa doktor, x la panas sangat tp sekali tgk suhu 39!! terus masuk ubat kat punggung dia. balik dr klinik dia main2, bila kene tinggal dgn mama atau papa, mulalah menangis2... sayunyer tengok dia menangis... ptg tu dah reda panasnya. saya pun rasa lega.. tengah malam, badan husna panas lagi, kali makin panas... saya terus bangun kejutkan suami. waktu tu jam 5pagi. Ya Allah, macam mane ni...

fikir punya fikir kalau bwk ke hospital banting siang nanti msti ramai, dahla isnin kan. saya terus decide bwk husna ke hospital pukul 5.30 pg tu juga!! aduhai, kat bhgn kecemasan menunggu pun lame yg amat. suami sempat solat subuh dulu, msh x dpt giliran lg. then saya pulak solat...mohon pada Allah agar diringankan sakit demamnya... selesai solat, suami dah bwk masuk husna jumpa doktor. tgk2 suhu dia 38+. doktor kata jerlum dgn air byk2 kali, bagi minum air banyak2, mandikan dia, bagi makan ubat... kalau 3hari x baik juga baru datang lagi utk ambil sampel darah. doktor tambah ubat demam husna dan naikkan kekerapan utk makan ubt dr 3x ke 4x. dah selesai kami pun pulang ke rumah... jam dah pukul 6.50pg. suami saya terus bersiap ke sekolah dan saya datang lewat ke skolah dgn izin GPK 1. rasa berat nak ke sekolah. tapi apakan daya, jumaat saya dah ambik cuti sbb saya demam, lagipun kertas ujian tak berstapler lagi.... insyaALLAH husna boleh dgn nenek Lim dia (pengasuh yg juga makcik saya).

saya pulang dari sekolah terus ambil husna di rumah makcik... ptg tu, husna asyik menangis jer, itu tak kena ini tak kena... adela setengah jam dia menangis... hinggakan saya pun turut sama menangis...huhu... saya ambil keputusan utk bawa husna pergi berurut, mana tahu dia salah urat ke, maklumlah dia sedang belajar berdiri...memang tengah lasak pun... atas pertolongan kawan saya, lepas maghrib tu saya bawa husna pergi berurut. kak zahrah namanya...saya pun tak kenal, dia urut husna pelan2... dia bagitahu yang husna salah urat bahu kanan, macam dah lama sbb dah bengkak... sebab tu dia menangis2 jer... Ooooo... Ya Allah kesiannya anak saya...dah lama dia menanggung sakit kat bahu tu. masae kene urut, meraung la husna, tapi dia tak menendang2, mgkin dia menahan sakit. ditambah dgn perut kembung sbb nangis lama sangat petang tadi. lepas kena urut, masuk kereta, saya breastfeed dia terus tido... saya pun tak putus2 berdoa kepada Allah supaya anak saya sihat seperti sediakala... saya cukup risau kala husna tidak sihat... dialah permata hati saya....saya tak mahu apa2 perkara buruk terjadi kepada husna.

keesokannya, badan husna masih panas lagi, saya lihat suhunya turun sedikit, 37. cuma dia oleh main2 mcm biasa, makan pun alhamdulillah selera... selagi suhunya tidak kembali normal, saya masih rasa tidak sedap hati... inilah cubaan dan ujian sebagai seorang ibu... saat ini terasa hati inu hampir kepadaNYA mohon pertolongan dan petunjukMu ya Allah...

1 ulasan:

sya berkata...

bila anak tak sihat, memang susah hati kan... tak apa, itu salah satu proses tumbesaran dia dan salah satu cara untuk membina antibodi.. :D

kalau demam, bogelkan dan balutkan dia dengan tuala basah.. kitorang memang ready dengan panadol kat punggung tu.. cepat sikit turun suhunya..

sejuta wajah...